Proiectele depuse in ianuarie 2011 la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) au asteptat mai bine de un an si jumatate rezultatul evaluarii. Mai mult, o parte din cele acceptate nici in acest moment (luna noiembrie 2012) nu au semnat contractele pentru a putea demara activitatile. Intinderea evaluarii si contractarii pe aproape doi ani are cateva cauze principale: prestatia firmelor de evaluare, procedurile greoaie de achizitii publice, schimbarile politice din Minister si, in final, comunicarea dintre autoritati si titularii proiectelor.

Ioana Morovan

Este vorba despre proiectele depuse in cadrul Cererii de proiecte nr.1/2010 “Cresterea capacitatii proprii a organizatiilor neguvernamentale de a colabora cu institutiile administratiei publice din Romania”. Ovidiu Dumitrache, manager public la Autoritatea de Management Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii administrative a explicat pentru EurActiv.ro ca au fost depuse, pana la data limita de 31 ianuarie 2011, 191 proiecte din care, in urma primei etape de verificare (documente administrative) au mai ramas 113.

Acestea urmau sa intre in evaluare, analiza fiind facuta de firme independente contractate de Minister cu o suma medie de 1800 lei pe proiect evaluat. In schimb, din cauza derularii greoaie a colaborarii cu evaluatorii, partial cauzata de procedurile impuse de legislatia de achizitii publice, proiectele respective au intrat la analiza abia dupa un an, in februarie 2012. Practic, in tot acest timp proiectele au stat in sertarul functionarilor din Minister.

Mecanismul evaluarii si problemele cu firmele de evaluare. Un fost director din Autoritatea de Management POR, intre firmele castigatoare

Potrivit lui Ovidiu Dumitrache, Ministerul lansase licitatia pentru contractarea unor evaluatori independenti in iunie 2010 dar, din cauza termenelor si regulilor legislatiei de achizitii publice, inclusiv din cauza contestarii acestei proceduri care a ingreunat procesul, Ministerul a reusit reusit abia in noiembrie 2010 sa semneze primul contract subsecvent (n.r. - vezi detalii legislative in docmentul atasat) cu o firma de evaluare pentru a incepe analiza proiectelor. „Regula este ca evaluatorii sa ia proiectele in ordinea cronologica a depunerii si, mai mult, ca toate proiectele din cadrul Cererii de proiecte nr.1/2010, fiind cu depunere la termen si suma maxima pentru finantare, sa fie analizate de aceiasi evaluatori si in aceeasi perioada pentru a respecta egalitatea de sanse a solicitantilor”.

Ovidiu Dumitrache a explicat ca, la momentul depunerii proiectelor ONG-urilor (ianuarie 2011) existau deja depuse peste 300 proiecte din Cereri de Finantare anterioare care asteptau evaluarea.

Firma care a semnat primul contract subsecvent de evaluare, Global Consulting&Expertize (vezi mai multe detalii aici) a analizat 100 de proiecte din cele existente deja la Autoritatea de Management, apoi s-a oprit, fiindca asa era prevazut in procedura de achizitie. Oricum, firma a finalizat evaluarea cu intarziere, adica in total i-au trebuit sase luni pentru a evalua cele 100 de proiecte. Proiectele depuse pana la 31 ianuarie 2011 nu au „prins” aceasta „transa” de evaluare. Tariful acestei firme de evaluare a fost de 1882,22 lei, fara TVA pe proiect evaluat.

Urmatoarea companie de evaluare, Mobius Solutions (al doilea contract subsecvent) a inceput evaluarea abia in luna mai 2011. Aveau prioritate, din nou, alte 300 de proiecte anterioare celor din Cererea de proiecte nr.1/2010.

Potrivit lui Ovidiu Dumitrache, la acest contract nr.2 au existat probleme de genul intarzierilor sau neaprobarii unor contracte.

Mai exact, evaluarea a durat, din nou, aproape sapte luni, pentru 200 de proiecte. Mai mult, rezultatele analizei, adica rapoartele de evaluare, nu au fost intocmite in regula astfel incat numai 144 de rapoarte au fost aprobate de Autoritatea de Management, celelalte fiind respinse. Adica a fost nevoie sa fie reluate. Tariful acestei firme de evaluare: 1882,22 lei, fara TVA pe proiect evaluat.

Contractul subsecvent nr. 3 a fost semnat cu un firma Business&Strategies in Europe, in noiembrie 2011. Aceasta a evaluat 140 de proiecte, din cele 431 existente deja la Autoritatea de Management. Nici de aceasta data cele ale ONG-urilor din Cererea nr.1/2010 nu au „prins” evaluarea. Vestea buna este ca aceasta firma, potrivit lui Ovidiu Dumitrache, a avut o prestatie buna, astfel incat lucrurile s-au miscat mai rapid. Tariful acestei companii: 1750 lei, fara TVA, pe proiect.

In februarie 2012, la al patrulea contract subsecvent, incheiat cu SC Relians Corp SRL a evaluat alte 140 de cereri din cele 209 ramase astfel incat, in sfarsit, in iunie 2012 a fost finalizata analiza proiectelor depuse de ONG-uri in ianuarie 2011.

In fruntea acestei companii si coordonatoare a acestui contract: Valentina Radoi, fost director (pana in anul 2009) in cadrul Autoritatii de Management pentru Programul Operational Regional. Aceasta a declarat pentru EurActiv.ro ca „evaluarea efectiva a fost facuta intr-un ritm foarte alert, timp de doua luni si jumatate. Am intalnit la Minister un corp profesionist de functionari publici ai am colaborat foarte bine. Este regretabil ca aceste licitatii se atribuie pe criteriul pretului cel mai scazut si ca vin firme care cred ca au expertiza si au o slaba capacitate de a inteleg ce anume se doreste prin contract”. Tariful acestei companii de evaluare: 1738 lei, fara TVA, pe proiect evaluat.


Ultima etapa: contractarea. Comunicare greoaie intre Autoritatea de Management si beneficiari, schimbari institutionale

In urma evaluarii, au ramas 24 de proiecte acceptate pentru finantare. “Toate cele 24 de proiecte au avut in medie trei cerei de clarificare, pentru diferite aspecte, in perioada de eveluare. Toate au avut solicitari de clarificari de la Autoritatea de resort si in faza de pre-contractare”, a explicat Ovidiu Dumitrache pentru EurActiv.ro.

In functie de complexitatea solicitarilor de clarificare, beneficiarii au raspuns intr-un termen mai scurt sau mai lung, reactia Autoritatii de Management – pe masura, astfel incat perioada de pre-contractare s-a prelungit, in cazul a zece proiecte, pana la momentul publicarii materialului.

Nu in ultimul rand, a existat si un “gap institutional” la momentul schimbarii Guvernului.  “A existat o perioada de aproximativ trei saptamani in care contractele care parcursesera toate etapele in ceea ce priveste avizarea lor au fost nevoite sa reia traseul”, a mai spus Ovidiu Dumitrache.

Cei zece beneficiari care inca nu au semnat contractele nu pot decat sa spere ca nu vor “prinde” alte schimbari, in urma alegerilor din decembrie.

Nota (1): reprezentantii companiei Mobius Solutions si cei ai Business&Strategies in Europe nu au putut fi contactati pana la momentul publicarii materialului. Reprezentantii Global Consulting&Expertize nu au dorit sa discute despre acest subiect.

Nota (2): Informatii suplimentare:

  • Vezi in documentul atasat anuntul de atribuire pentru contractul cadru – evaluarea proiectelor in cadrul PO DCA

  • Vezi contractul cadru semnat cu cele 4 companii, aici: https://www.ipp.ro/library/fse/astpodca14.pdf

  • Mai multe informatii despre contractul cadru si contracte subsecvente in OUG 34/2006 – legislatia de baza a achizitiilor publice, document in versiune consolidata (document atasat)